פרחים פריחה וחג הפסח

רשת הפרחים אינטרפלורה, מסייעת לכם בשימור המסורת היהודית רבת השנים של ציון חג האביב והפריחה על ידי משלוח פרחים לפסח ומביאה לכם סקירה קצרה על הקשר בין פרחים, פריחה וחג הפסח.

רוצים לשלוח זר פרחים לחג הפסח, לחצו כאן.

חג האביב - פסח לפרחים או פרחים לפסח?

פרחים לפסח

אחד מכינוייו הוא חג האביב.

במקרא קרוי חודש ניסן חודש האביב, וחג הפסח מכונה חג האביב. בספר שמות כ"ג, ט"ו אנו קוראים: "את חג המצות תשמֹר שבעת ימים תאכל מצות כאשר צוִיתִך למועד חדש האביב כי בו יצאת ממצרים". המילה אביב רווחת הרבה בלשונות השמיות, ובכולן שורשה א-ב-ב. נשאלת השאלה: מה משמעות המילה אביב במקורותינו, ובלשונות השמיות, שהעברית היא אחת מהן?

תשובה חלקית לכך מצויה כבר בספר הספרים שלנו:

התבואה, טרם הבשלתה, קרויה בתנ"ך אביב, והכוונה לשיבולים בעודן ירוקות, כלומר, לזמן שבו השיבולים בתהליך של צמיחה, בשמות ט', ל"ד כתוב: "והשֹעֹרה אביב והפשתה גבעֹל". חודש האביב הוא אפוא החודש שבו הדגן אביב.

השורש א-ב-ב מסתתר גם בניב המקראי "אבֵי הנחל", המוזכר בשיר השירים ו', י"א:""ירדתי לראות באבי הנחל"; כאן המשמעות של אֵב היא צמח רך ומלא רעננות.

המילה אֵב באה כבר במקרא במשמעות נוספת של צמיחה או פריחה: במשפט בספר איוב, בדברי בלדד השוחי. חברו של איוב, שבא לנחמו, מדבר על גומא ועל האחו, שהוא סוף היאור, וקובע את דרך הטבע בעולם הצומח: "עודנו באבו לא יקטף" (ראה שם ח', י"ב).

כאן השימוש של בְאִבֹו הוא במשמעות של בצעירותו, ומכאן גם צמח הניב "נקטף באִבֹו" - במובן מטפורי של "נקטף בשיא פריחתו" - בטרם הבכיר והבשיל.

גם עונת האביב קרויה כך כי היא משופעת בצמיחה ובפריחה ובהתחדשות.

קראו עוד על פרחים, פריחה ופסח ובפרט מקור השם לחודש ניסן וחג האביב והסיבה לבחור משלוח פרחים לפסח כמתנת חג מסורתית.

חג הפסח - חג חקלאי וסיבה טובה עבור פרחים לפסח

חג הפסח נקרא גם חג האביב, מכיוון שהוא חל בחודש ניסן, חודש האביב, כמו שכתוב: "שָׁמוֹר את חודש האביב ועשית פסח לה' אלוהיך כי בחודש האביב הוציאך ה' ממצרים לילה" (דברים פרק טז פס' 1).

תקופת האביב מציינת פריחה ולבלוב, ובחודש ניסן, חודש האביב, מתחיל הקציר הראשון – קציר השעורים: בתקופה שבית המקדש היה קיים היו יוצאים לשדות ביום הראשון של חול המועד - ליתר דיוק: במוצאי החג הראשון - וקוצרים את העומר הראשון. את קציר העומר היו מביאים בתהלוכה מרשימה לירושלים, לבית המקדש. באחד המדרשים מתוך ספרות חז"ל* נזכר גם הקשר בין האירוע ההיסטורי של יציאת מצרים ובין תקופת האביב. על-פי מדרש זה, ה' בחר להוציא את בני ישראל ממצרים דווקא באביב, בחודש ניסן, כאשר מזג האוויר נוח ונעים – "לא בתמוז – מפני השרב, ולא בטבת – מפני הצינה (=הקור)", וגם לא בחודש תשרי – שהוא כבר "עונת גשמים" - אלא בניסן, "שהוא כשר (=מתאים) לצאת בו לדרך, לא חמה (=שמש) קָשָׁה ולא צינה קשה" (מדרש במדבר רבה ג, ד).

תקופה זו של לבלוב, אינה מתחברת במקרה לתפיסת החירות של בני ישראל וקיום ליל הסדר המסורתי. לכן, שילוב משלוח פרחים לפסח לקרובים ומכרים המקיימים את ליל הסדר כהלכתו, הופכת מצווה המחוברת לשורשי היהדות עצמם.

* חז"ל – חכמינו זכרם לברכה: כינוי לחכמים, למנהיגים, שפעלו בארץ ישראל ובבבל במשך כ- 700 שנה, מן המאה ה- 1 לספירה ועד המאה ה- 7 לספירה. כלל יצירתם נקראת ספרות חז"ל, ובה נכללים המשנה, התלמודים וכן קובצי מדרשים המבוססים על דברי חז"ל - אך הועלו על הכתב, בדרך כלל, בתקופה מאוחרת יותר.

מקור: ספריית מט"ח.

כדי ללמוד עוד על חג הפסח - חג האביב וראשית פריחת נצני הפרחים, בקרו באתר וויקיפדיה.