יום הזיכרון בחנויות הפרחים - ראיון עם רונן טוסי

רונן טוסי, מרשת אינטרפלורה-ישראל וחנות פרחי-גורדון בראיון על יום הזיכרון לחללי מערכות-ישראל והחלק שחנויות הפרחים לוקחות בו כל שנה.

"בימי שגרה הם חיים בעולם של אושר ושמחה, מלווים את החיים בלידות, בהצעות נישואים, בחתונות וברגעים של הוקרה ותודה. אבל בתקופה הזו עוטפת תוגה של ממש את בעלי חנויות הפרחים, והם קורסים תחת העבודה בהכנת אלפי זרים עגולים שיונחו על קברי החיילים וחללי האיבה בטקסי יום הזיכרון. אותו פרח שמסמל טוהר ושמחה, עומד כשלט של עצב ושכול על אלו שנקטפו מוקדם מדי". 

רונן טוסי

רונן מספר, "הפרחים מלווים אותנו מלידה ועד המוות. יש פרח שהולך לחתונה ויש שהולך ליום הולדת או להצעת נישואים, ויש גם כאלו שהולכים להלוויה", אמר רונן טוסי מ'פרחי גורדון' בתל-אביב. כשהזמנה לזר זיכרון מגיעה מאדם מוכר, הוא משתדל לנתק את רגשותיו ולעבוד כמו רופא. "יש לנו לקוחות מהעשירון העליון, וכל השנה נדמה שלא חסר להם דבר ושהחיים שלהם מלאים שמחות. אבל כשהם נכנסים לכאן בערב יום הזיכרון ומבקשים זר לאח, לבן או להורה שנהרג, הפנים שלהם מספרות הכול. אני עובד בפרחים מגיל שמונה, ואני זוכר את הפעם הראשונה שבה זרי האבל הפכו לטראומה של חיי", סיפר טוסי, "זה היה בערב יום האם: ארגנו את הפרחים לקראת סידורים למאות הזרים שמזמינים מאיתנו במהלך היום, ואז קרה אסון המסוקים. בבת אחת קיבלנו הזמנה ל-73 זרים כפול שלוש, והיה לנו לילה אחד להכין 219 גלגלי פרחים. עבדנו כל הלילה. בתשע בבוקר החלו ההלוויות, ואז נשמעו הטלפונים עם הזמנות הזרים ליום האם וכרטיסי הברכה 'לאמא היקרה'. אני זוכר שבכיתי על הפרחים, ואמרתי שאימא אחת מאושרת ואימא אחרת בוכה. זה משהו שמתחבר ליום הזיכרון, ולא אשכח זאת לעולם". 

ועוד מסבירים באתר NRG: "... הנחת פרחים על קבר איננה ממנהגי האבלות ביהדות, אולם הדבר השתרש במסורת הישראלית. יש אומרים כי המנהג הזה מוזכר כבר בתלמוד הבבלי כדבר שהיה מקובל בעבר בעם ישראל ... הימים האלה עוברים על אנשי הפרחים בכל החנויות בשקט שאינו מאפיין את האופטימיות והתקווה שהם חשים למול הפריחה היפה ... עלות גלגלי האבל נעה בין 150 שקלים ועד אלף שקלים ליחידה, ומספר ההזמנות גדל משנה לשנה. בשונה מפרחים רגילים, שאורך חייהם נמשך בין שבוע לשבועיים באגרטל צונן, הרי שדינה של הכותרת המנותקת מהגבעול לנבול מהר יותר, מיום אחד ועד שלושה ..." (אתר NRG, 22.4.2015).

רשת אינטרפלורה רואה בטיפול במזמיני זרי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שליחות ובקטגוריית זרי-אבל וגלגלי אבל תמצאו את המבחר המוקפד של הרשת.